White Sands Resort

Efter våra fantastiska safaridagar landade vi på White Sands Resort utanför Dar es Salaam. Vi var i stort sett själva på resorten, då det visade sig vara lågsäsong. Vi = jag & mina två systrar med familjer samt mina föräldrar, vilket är 14 personer. En av våra chaufförer under veckan berättade att turismen varit minimal i Tanzania de senaste två åren, först pga av ebolan i västafrika & sedan pga presidentvalet. Så nu hoppades landet att turismen skulle komma igång igen. Det hoppas jag med, för det är ett mycket vackert & fascinerande land. Människorna vi mötte var otroligt hjälpsamma & serviceminded. Eftersom vi i stort sett var ensamma på den stora resorten, hade vi poolen, havet & restaurangerna för oss själva. Helt galet egentligen. Personal fanns i mängder & de gjorde allt för att vår vistelse skulle bli så bra som möjligt! De lyckades big time!! Vår vecka på White Sands blev fantastisk! Det kommer ytterligare ett inlägg här på bloggen om Dar es Salaam inom kort.
 
 
 
Stranden var underbar!
 
 
 
Det var stooor skillnad på vattnet när det var ebb & flod. När det var ebb, så var vattnet borta till & med utanför piren. Det var härlig sandbotten, men en del tång som kom in med tidvattnet. Sanden på stranden var finaste fin.
 
 
 
 
 
 
 
Ovan är vårt hus för veckan. Vi bodde i två rum med connecting doors på nedre plan. Så båda uteplatserna i detta hus var våra. Kanonbra rum, där båda rummen var exakt likadana fast spegelvända. Sängar med myggnätshimmel, badrum, ganska stort kylskåp med frysfack, tv, wifi & fåtöljer, bra med garderober & avlastningsytor samt en helkroppsspegel. De fyllde på med flera vattenflaskor per dag & hela tiden nya handdukar & lakan. Nedan är vår väg till poolen. Vi var förvånade över den fantastiska grönskan, trots den enorma värmen.
 
 
 
Det var bara vi som var i poolen. Just denna pool var bara för hotellgäster. Det fanns en större pool lite längre bort & den fick allmänheten även bada i. Det var kanonskönt att varva havet & stranden med poolen. Havet var varmare än kroppstemperaturen!! Så svalka sig kunde man bara göra i poolen på drygt 30 grader.
 
 
 
Det fanns en otroligt vacker pir på området. Längst ut fanns en stor terrass & en bar. Tyvärr var piren under restaurering när vi var där, men den gav en härlig vy & många fina stunder att se ut mot horisonten på. 
 
 
 
Det här kallar jag frukost with a view! Härligt att sitta & titta ut över havet & piren. Färsk frukt som ananas, vattenmelon, mango, plommon, vindruvor & äpplen varje morgon. Nygjorda omeletter & pannkakor, ägg efter önskemål, varm mat (korv, bönor, grönsaker), flingor & nötter, yoghurt, olika juicer, flera olika sorters bröd & bakverk. Det gick verkligen ingen nöd på oss... :-)
 
 
 
De fina tjejerna som stekte våra omeletter & pannkakor efter önskemål varje morgon. Åh, vad jag saknar detta!!
 
 
 
Nedan är de två restaurangerna på området. I den till vänster åt vi frukost & middag & i den till höger åt vi lunchen. Oftast blev det vedugnsbakad pizza till lunch. Så galet goda & jag som vill ha utan ost, fick alltid enligt mina önskemål. Innan jag hann beställa klart fick jag mot slutet av veckan frågan "without cheese as usual?". Till middag var det à la carte eller buffe. Man får så otroligt mycket mat! En portion räcker oftast till två. Vi försökte säga till om mindre portioner, men de tyckte vi åt för lite... ;-)
 
 
 
 
 
Här kan ni läsa om vår safari, Dar es Salaam & om min semesterträning i Tanzania.
 

Kommentarer:

1 Lovisa Carlsson:

Vilket fantastiskt ställe ni verkar ha varit på! Det ska jag lägga till i min drömresormapp. TACK för ytterligare en bra reseberättelse.

Svar: Tack för dina fina ord Lovisa! :-)
Dahlarna

Kommentera här: