Dar es Salaam

En av dagarna som vi tillbringade på White Sands Resort hyrde vi en chaufför & begav oss på rundtur i Tanzanias största stad Dar es Salaam. Vi slogs av de enorma kontrasterna med nybyggda toppmoderna höghus & små hemmabyggda fallfärdiga hus granne med varandra. Några få vägar i denna storstad är asfalterade, resten är fortfarande grusvägar & riktigt skumpiga sådana... Det står folk utmed vägarna & säljer saker överallt. Allt från frukt & levande kycklingar till klädhängare & sängar. Coca Cola & vatten på flaska går att köpa överallt (till & med massajerna på landsbygden dricker vatten på flaska - det enda de får köpa, annars får de bara äta sådant de själva producerar). Enligt folkräkningen 2012 har Dar es Salaam 4,4 miljoner invånare & är landets faktiska huvudstad (säte för regeringen & ambassaderna finns här). Den officiella huvudstaden (säte för parlamentet) heter Dodoma & har enligt samma folkräkning 411.000 invånare.

Vi besökte fiskmarknaden. Här såg vi fiskebåtarna som kom in & levererade fisken, hur hundratals människor rensade fisk av olika slag, fiskauktioner både till enskilda individer & till stora inköpare samt försäljning av fisk. Det låg fiskrester överallt på marken & alla som arbetade med att rensa var blöta & täckta med fiskfjäll & andra fiskdelar. Många ville ta på oss & prata med oss, då vi var de enda som inte var afrikaner på marknaden. Fiskmarknanden var en av de upplevelser som barnen tyckte var häftigast på vår resa. Detta var verkligen unikt & något helt annorlunda mot i Sverige.

På de två nedersta bilderna i kollaget ovan är det fiskauktion. Kvinnorna köpte fisk till sina hem. På bilden nedan slipar mannen en kniv med hjälp av cykeln...

Vi åkte förbi Tanzania National Main Stadium, som rymmer 60.000 personer. Eftersom sönernas största intresse är fotboll ville vi såklart ta foton utanför arenan. Grinden var öppen & vi gick in två steg för att inte få med staketet på bilderna. Ganska snart kom två personer fram & var lite aggressiva, då det tydligen var förbjudet att fota innanför staketet. Inga skyltar som talade om förbudet & vår chaufför hade aldrig hört talas om förbudet. Efter ett intensivt samtal i 30 minuter lät de oss åka därifrån med fotona kvar i våra kameror. Puh! Det får vi tacka vår chaufför för, som hjälpte oss att prata oss ur knipan...

Bara att sitta i bilen & uppleva livet & rörelsen på gatorna var så fascinerande & spännande. Vi såg INGA stressande människor som småsprang med en kaffe i handen eller mobilen till örat. Så härligt att inte stressa. Massajer i sina tygskynken varvades med kostymklädda. Alla kvinnor är så otroligt färgglada & vackra! Männen har lite mer diskreta färger & kläder.

I Tanzania är det vänstertrafik & hastighetsbegränsningen är som max 80 km. För att ytterligare hålla nere hastigheten är det väggupp överallt. Och ibland så höga att bilen skrapar i eller att man måste snedköra över guppen. Det är väldigt många som kör motorcykel. De verkar inte ha några regler, för de kör mot rött, åker på insidan & utsidan, korsar där de känner för & hjälm är extremt sällsynt. Dar es Salaam har trafikpoliser i vita uniformer som står i större korsningar. Vi såg inte en enda cyklist med hjälm. Och lyse på cyklarna fanns absolut inte. Det var lite otäckt när vi körde i mörkret & inte såg cyklisterna. Tack å lov körde vi ju inte själva. Det fanns även små trehjuliga fordon Bajaji, som liknar Thailands TukTuk. De körde också efter egna trafikregler. Trots allt detta så funkade trafiken på något underligt sätt. Många gånger trodde vi att storkrocken var framme, men vi såg knappt ens en buckla på någon bil...

Så här kan det se ut vid vägkanten. Denna försäljare sålde bollar, galgar, rattmuffar, kuddar, varningstriangel, brandsläckare & en taburmajor... En salig blandning alltså!

Kokosnötlevernas!

Borstar kunde man köpa i alla regnbågens färger nästan överallt. I de bruna papperskartongerna nedan var det små levande kycklingar. Grusvägar så fort det kom en sidoväg från huvudgatan & plank i alla dess former var det nästan överallt.

Många gatunamnsskyltar var handmålade. Likaså skyltarna till småbutikerna utmed vägen. Här nedan rollar & målar de reklamskyltar. Skräphögar blandades tyvärr in lite överallt i stadsbilden. Jag har aldrig haft så höga valörer i plånboken tidigare. 10.000 tanzanianska schilling är ungefär 40 svenska kronor. Jag gjorde en liten minihandling i en Shoppers Plaza som gick på 135.650! Schilling alltså. Det dyraste jag köpte var en Nivea solkräm för 54.000!

Läs mer om vår resa i inläggen om vår safari, White Sands Resort & om min semesterträning i Tanzania.