Saffranskladdkaka

Idag har jag bakat saffranskladdkaka för första gången. Det måste vara något av det godaste fika jag ätit. Stora sonen höll med! Så enkelt att göra & den nästan bara smälte i munnen. Receptet kommer från Ica.
 
 
 
Saffranskladdkaka
 
100 gr smör
0,5 gr saffran
100 gr vit choklad
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en kakform med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter). Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen från plattan & rör ner saffranet. Bryt chokladen i små bitar & lägg ner dem i smöret. Rör om så att chokladen smälter. Blanda ägg & strösocker i en skål. Rör ner smörblandningen & rör försiktigt i mjölet. Häll smeten i kakformen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna i formen & låt den bli kall innan den serveras. Sikta florsocker över kakan precis innan servering. Den är mycket god som den är, men du kan även servera med en klick grädde. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 JUNITJEJ:

Kakan ser väldigt god ut!

2 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

så gott

3 Rebecka:

Mmh har också provat den där! Urgod :)

Kommentera här: