Glaspannor med solcellsfunktion

Tegelpannor i orange. Det passar kanonbra på vissa hus, men på andra hus passar det inte alls. Tur att det finns svarta pannor också. Nu har det börjat komma fler färger på takpannor på marknaden & jag har sett både gråa, gröna & vinröda på hus i mina omgivningar. Något som jag fastnade starkt för när jag såg en bild flimra förbi på webben var glaspannor. Bilden har suttit kvar på näthinnan & jag letade nu upp sidan på webben. Svenska SolTech Energy har tagit fram en glastakpanna. Förutom att glaspannan är en bra & stryktålig takpanna, så släpper den igenom mycket ljus. Under glaspannorna placeras solfångare som i sin tur ansluts till husets befintliga värme- eller varmvattensystem. Naturligtvis blir det inte insyn genom taket, som man kanske tänker eftersom glas är genomskinligt. Soltech Energy kan även färga glaset i olika nyanser om man önskar det. Detta är alltså ett bra miljövänligt system för att få till värme i sitt hem. Och jag tycker dessutom att det är galet snyggt! Läs gärna mer om tekniken här.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bilden nedan visar skillnaden på solcellspaneler & glastakpannor. Typ samma funktion, men stor skillnad i utseende!
 
 
 
Bilderna kommer från Digital Trends.
 

Kommentera här: