Chokladbomb

Här kommer ytterligare en variant av julgodis som är en nyhet för mig i år. Den kallar jag för Chokladbomb. Jag fick receptet berättat för mig av en kollega men fick inget namn, så jag hittade på ett eget. Det är en sockerchock utan dess like. Därav namnet chokladbomb. En favorit hos barnen!
 
 
 
Chokladbomb
 
200 gr mörk blockchoklad
100 gr Mjölkchoklad
1 påse skumtomtar
12 Dumlekolor
ca 3 nävar salta jordnötter
 
Klipp varje skumtomte i 4-5 bitar. Klipp varje Dumlekola i 3-4 bitar. Hacka jordnötterna. Smält all choklad i vattenbad eller i micron. Rör sedan ner det du har klippt & hackat i chokladsmeten. Häll upp blandningen i en avlång sockerkaksform som är klädd i bakplåtspapper. Ställ in i kylen för att stelna. Lyft sedan ur den stelnade smeten ur formen & skär upp i önskade bitar. Ett tips är att inte göra dem för stora, då de är otroligt söta. Men fantastiskt goda!!
 
 
 
 
 
Ta ur chokladen ut formen & lägg en skärbräda under bakplåtspappret. Skär försiktigt med en vass kniv. Den kan spricka, men tog man det lite försiktigt så var det inga problem. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: