Första dagen i London

Nu har vi varit hemma i drygt en vecka & fortfarande är det svårt att sortera alla intryck från en av världens mest besökta städer - London. Jag har ofantligt mycket foton att gå igenom & kommer på mig själv att sitta & le när jag tittar på dem. Trots en del motgångar, hade vi verkligen en fantastisk resa. Jag har varit i London ett par gånger tidigare, men inte riktigt fastnat för staden. Men nu föll jag pladask & blev riktigt kär i Englands huvudstad. Blev förälskad i Manchester också...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På nedersta fotot till höger syns skyskrapan The Shard - En av Europas högsta byggnader. 310 meter högt & den högsta invigda byggnaden i Europa just nu. Moskva har två byggnader som är högre, men de är inte invigda än...
 
 

Jag har fastnat lite i det här med livbojar med namn på. På många ställen finns faktiskt namn på livbojar, så att man vet var man är. Kul som ett minne av staden man besökt. Sverige är duktiga på det & jag har ett antal livbojar på foto. Salford Quays - där vi bodde i Manchester - hade namn på sina livbojar, men i London saknades det överallt. Hittade dock en pråm som gick på Themsen med en London-märkt livboj. Tur att kameran har en bra zoom ;-)!
 
 
 
Millennium Bridge med St. Paul's Cathedral i bakgrunden.
 
 
 
The Gherkin, även kallad Gurkan.
 
 
 
Vi skulle ju ha gått på match på Old Trafford i Manchester, men den blev ju tyvärr flyttad till i början av maj. Istället fick vi biljetter till Londonderbyt Arsenal - West Ham. Mäktig känsla att se fotboll live i England. 59.997 biljetter sålda & Emirates Stadium var i stort sett fullsatt. Extra kul för kvällen var att Kim Källström spelade sin första hela match för Arsenal. Det kommer definitivt bli fler matcher i England framöver. Hjärtat för fotbollen som publiken visade, kommer vi inte i närheten av i Sverige. Gåshud flera gånger. Och ändå var det inget av lagen som varken jag eller sönerna höll på...
 

Kommentarer:

1 Cecilia Smith:

Kul att ni gillade min hemstad, jag har bott här i 22år nu!!!! 😁

Svar: Härligt att få bo i en stad med sådan puls!!
Dahlarna

2 Catarina A:

Så underbart det ser ut :) Härliga bilder !
Jag har turen att få åka till London imorgon och spendera helgen i denna fanstastiska stad.
Jippi :)
Ha' en härlig Valborg !

Svar: Åh var härligt Catarina!! Hoppas att du får det fantastiskt i London!! Härlig Valborg till dig med! :-)
Dahlarna

Kommentera här: