Fototriss - En stad eller ort (gissa vilken)

Idag firar mina föräldrar 40-årig bröllopsdag! BAMSEGRATTIS till er! Idag fyller även svägerskan 34 år - SUPERGRATTIS M!

Släckte ni ner under Earth Hour igår kväll? Det gjorde vi! Barnen (som är lite mörkrädda!) tyckte det var sådär & lite otäckt - men ställde faktiskt upp efter lite övertalning & varsin skål med godis... Hade sett i tidningen att ICA Maxi skulle stänga två timmar tidigare, för att de skulle vara med i Earth Hour! Bra jobbat ICA! Jag stod & blickade ut över Norrköping kl. 20.30 - det var definitivt mörkare än vanligt, men långt ifrån nedsläckt. Sedan kom det dimma, så jag kunde inte se när ljusen sattes på igen. Himla häftig idé att hela världen släcker ner. Tänk om hela världen kunde gå samman på samma sätt för att bland annat sluta fred, slopa orättvisor eller utrota fattigdom...

Så till vad rubriken säger - Fototriss! Dagens tema är En stad eller ort (gissa vilken). Klicka HÄR för att se alla andras bidrag till detta tema. Helena har denna gång lagt in en extra twist i Fototrissen.  Så ihop med temat En stad eller ort, är det en gissningslek - vilken stad visar jag? Vill du veta rätt svar, klicka här. Bilderna jag visar är från i midsomras. Har visat så mycket bilder från "min" stad här på bloggen, så jag ville hellre ta en annan. Så då fick det bli arkiv denna vecka. Håll tillgodo...








Nästa söndag måste jag tyvärr hoppa över Fototrissen - vilket blir den första som missas - pga av att jag & mannen är i Kina! Men jag antar att minneskorten kommer att vara fulla med intressanta foton från diverse storheter i Peking med omnejd. Ni lär nog få se en del här på bloggen framöver... Ha det gott alla! KRAMAR!

Kommentarer:

1 milla:

Åhh... snygg rosa bock. Kan bilderna vara tagna i Gävle???

2 Helena/Bildbloggerian & Fototriss:

Denna stad känner jag igen, för här har jag bott en gång i tiden i flera år :) Hoppas du får en härlig Kinaresa!

3 marie roxbro:

Jag gillar bocken...gissar oxå på Gävle/marie

4 kadermo:

gissar på Gävle. Kul bock.

5 princexswe:

Fina bilder, men jag var tvungen att fuska :-) Gillar mittenbilden bäst.

6 Proforma:

Jag gissade rätt! Tog det på bocken, kanske inte så svårt.

Fortsatt trevlig helg!

Kram

7 Malin:

Jag tog den på Gevalia och när jag tittade lite närmare på torget bakom den rosa bocken. Bodde där (inte på torget alltså utan i Gävle) när jag pluggade för ett par år sedan. Det blev ett kort stopp innan jag fortsatte plugga i Stockholm.



Visst är det fantastiskt att få en sån chans att åka till USA och jobba. Varken jag eller maken tyckte jag kunde tacka nej till en sån chans. Just nu jobbar jag med forskning på ett av universiteten i Stockholm så jag är här på kurs och ska påbörja ett samarbete med några på universitetet där jag är.



Kina låter jättespännande. Dit skulle jag också vilja åka någon gång. Hoppas ni får en riktigt bra resa!



Kram Malin

8 Marie:

Äntligen rättgissning - tror jag... Gävle

9 eva b:

Gevalia och en bock!

Äntligen nå't man fixar! Gävle!

Kul!

10 Nordqvist.cc - Fotoblogg:

Denna var lätt gissad :-)

Fina bilder dessutom.

11 Ninni/fotografia:

Lätt gissat för mig som vanligtvis jobbar i den staden;)

Ha en trevlig tid i Kina!

12 Mari:

Härliga bilder som vanligt och jag har inte en aning om vart du tagit mej.....fast jag fuskade och kollade din länk. Har inte varit så långt upp i Sverige, katastrof.



Ha en bra dag och kram!!

13 lilalili:

Bilden på bocken blir min favorit. När jag var liten trodde jag att ortsbefolkningen i den här staden hette Gävlar. Jag har varit där senare och vet att det inte är så ;)

Ha en skön söndag! Kramis

14 Synne:

Ingen tvekan. Det är Gävle....

Undrar om bocken fått stå ifred om den varit rosa.



Så kul att ICA maxi Stängde tidigare för att vara med. Heder åt dom tycker jag.



Kina va? Låter inte alls så spännande. Du har väl inte tänkt skene gate upp och gate ner på den där muren heller? Du ska väl till Peking hoppas jag. Om jag är avundsjuk? Näe, inte ett dugg.

Men jag önskar dig en helt fabelaktig härlig resa :D

Kram synne.

15 Eva-Lena:

Spåren leder till Gävle :) Självklart släckte även jag ner! Men när jag blickade över till grannfönstren, så var jag tyvärr ganska ensam om det, trist!



Önskar er en underbar resa till Kina!



Ha en fin söndag/E-L

16 paula:

Snygg bock får den verkligen stå kvar???? Kan det vara Gävle?? Fina bilder

17 annette:

Snygga bilder från Gävle, kände igen mej ganska så direkt.



annette

18 Mad World:

Bilderna kan inte vara från någon annanstans än Gävle. Bocken ser kul ut.

19 Irrhönan:

Kul bilder - jag känner igen mig! :-)

20 Ellas Inspiration:

Väldigt bra kännetecken! Det här vet jag vilken stad det är!!



Ha en underbar resa till Kina!



Kram Karin

21 Pumita:

Gevalia = Gävle, tror jag.

22 veronica-ifokus:

Gevalia, mmmm och den brinnande bocken kan det vara Gävle =)

23 Wickan:

Gevalia - måste vara Gävle!! Tjusiga bilder.

Ha det så trevligt i Kina!

24 Pialotta:

Den berömda bocken i Gävle och Gevalia.. säkert så:-)

Ha de gott..

25 Caroline:

Gävle förstod jag direkt när jag såg Gevalia... :)

Gillar den rosa bocken :)



/Caroline

26 Livet i byn:

Nä jag kunde inte gissa!! Snacka om insönad här i ödemarken ;0)



Tulpanerna i butikerna här har gått som smör ser jag, de hinner knappt landa så är de slut.



Åh, men du!! Kina låter underbart :0)



~Livet i byn

27 Amanda:

Gävle blir min gissning, tod det på Gevalia och bocken. /Amanda

28 InneoUte-Malin:

Visste inte att det fanns så mycket fint i Gävle. Det där huset är ju jättecoolt!

29 Mia:

Ja vi körde på men läste i internationell press, bl.a. i UK där hade det knappt märkts. Vi är fort det landet som ligger i framkanten, det är synd att vi är ett så litet land. Hoppas dock det smittar av sig ändå.



kram

30 Jenny:

Fina bilder från min hemstad! Gävle såklart!

31 Photos by Storm:

Yes, äntligen en stad jag känner igen utan att tjuvkika. Härlig Gevaliaskylt/Lis

32 åsa gillar rosa:

Det mååååste vara Gävle... Ha det så gott i Beijing(packa så lite som möjligt så du får plats med all shopping)

33 Anette:

Gävle förstås! Den bocken såg ju mumsig ut. Ha det så härligt i Kina! Hoppas våren har kommit ordentligt när ni kommer tillbaka. /Anette

34 Susanne:

Japp, här kände jag igen mig! Min mamma har nämligen bott i Valbo. Ha en trevlig resa!

35 Avsändare Margareta G:

Sambon säger kaffekokarna i Gävle.



Första fotot blev jag nyfiken på vad är för något, snyggt.



/Avsändare Margareta G



36 Inspirera Mera:

Vilken härlig fotoutmaning!



Svar: Tack så mycket! Kram Sandra

37 Jah Hollis:

Mycket talar väl för att det är Gävle vi ser, även om jag aldrig själv varit där. Snygg byggnad på det översta fotot.

38 Amanda:

Vi är ju i Gävle såklart! Äntligen en plats jag känner igen! Fina bilder, och ha det så bra i Kina :)



sv: Tack så jätte mycket och tack desamma.

39 Veronica:

Jätteenkelt :) Det är ju Gävle, min gamla hemstad under ett år i slutet av 90-talet. Dina bilder får mig att längta tillabaka :)

40 Junitjej:

Jag gissar på Gävle!!

41 Skönt Hemma:

Mina hemtrakter...Gävle ;)

Kommentera här: