Vackra istappar & läskiga hundar!

På förmiddagen idag åkte familjen till en sjö i närheten. Solen bröt igenom ibland, men oftast var det mulet. Vi hade packat med oss kaffe, te & varm choklad, bullar, chokladbollar & kex. En riktigt mysig fika blev det på en berghäll vid ett stort stup med is. Ja, såklart satt vi bredvid & inte under istapparna...












Det var tjock is på sjön & många var ute & promenerade & fotade. De flesta hade faktiskt hundar med sig & alla var lösa! Får man ha lösa hundar??? Till saken hör att båda våra barn är hysteriskt rädda för hundar, eftersom de har blivit jagade av en hund en gång. När vi satt & fikade som bäst kom en stor svart hund springade rakt emot oss. Barnen skrek av rädsla & klamrade sig fast bakom oss. Vi såg inga ägare & fick skrika på dem att ropa in sin hund. Då kommer ett par lungt gående & säger den dummaste kommentaren av dem alla - "Men han är ju så snäll". Det spelar INGEN ROLL hur snäll hunden är - kommer den rakt emot oss, så blir man rädd. Till & med vi vuxna! Tyvärr späder bara sådana här upplevelser på rädslan hos barnen. Hur kan hundägare veta hur hunden reagerar i alla lägen? Våra barn kanske blir så rädda att de skriker eller gör något så att hunden blir rädd, då kanske den går till angrepp... Hur snäll den än är i vanliga fall. Varför kan inte hundägare (nu drar jag alla över en kam - men det vet ju ni med att så inte är fallet egentligen!) respektera att ha sina hundar i koppel? Bara för att man har hund själv & älskar den över allt annat, så betyder ju inte det att alla andra älskar & tycker om hundar. Jag räknar inte med att alla ska älska min barn, trots att de är de bästa i världen för mig! Är jag hård nu? Men jag hoppas att mitt budskap kommer fram! Respektera andra människors känslor & ta inte för givet att alla tänker & känner som ni!

Ikväll blir det Melodifestival del 3. Jag kommer att sitta klistrad framför tv:n. Har inte hört några tävlingsbidrag än, men det känns som att EMD kommer att vara en favorit... Hoppas att ni alla får en mysig lördagskväll!


Bilder från svt.se

Kommentarer:

1 Anonym:

Vilka härliga istappar, fina bilder!

Borde ge mig ut och fota jag med, det kan ju bli riktigt snygga bilder i det här vädret.

Jag måste tillägga att jag fullkomligt älskar din profilbild med smultron och blåbär.

Jag vet inte varför, men jag bara gör det..

2 Victoria:

Vad fina bilder och häftiga istappar :).

3 Sophy - What U See Is What U Get.:

vackra bilder =)

4 Helen:

Jag håller med om att alla hundägare ska ha sina hundar kopplade, mina barn är också rädda för hundar och precis som du säger kan inte ägarna förutspå hur deras hundar reagerar när barnen blir rädda och skriker.

5 Nilla:

Vackra foton!

Jag håller med dig helt om det där med hundar. Mina barn, särskilt dottern är rädd och jag ogillar när hundar inte är kopplade.

Kul med mello ikväll! Ha det så bra.

6 Helen:

Ja, tyvärr är det så att man får ha hundar lösa mellan sista aug till sista mars (på ett ungefär, kommer inte ihåg datumen exakt, har ngt med jaktsäsongen att göra).

7 Mari:

Ni verkar ha haft en härlig dag trots lösa hundar....själv har man jobbat 7,30-17,00 utan rast men jag hann med IKEA på hemvägen....racerfarten in och racerfarten bort till Village....nja lite fick jag med mej hem....tadaaaa!

En klappstol bl.a till dottern som fyller år idag och hade panik för sittplatserna räckte inte men nu är det fixat av den ömma stressade modern....



I morgon är det fototriss och jag jobbar.......buuuuu! Börjar ju tycka det är jättekul. Hinner nog inte med om jag inte har något på lager vill säga.

Tänk om de fina bilderna du tagit idag kommer till användning i morgon, fullträff isfall!



Har inte koll på om du måste ha din hund kopplad jämt, ska kolla med grannen...hon vet det där. Tycker precis som du och har erfarenhet eftersom Linda blev skogtokigt rädd bara det kom en hund på andra sidan gatan kopplad. Det är inte kul!



Ha en härlig lördag framför "burken". Själv ska jag nog inte titta utan fixa mej ett härligt bad...



Kram och ha det så gott!!





8 Karolina:

Ja de är koppeltvång mellan 1 mars och 20 augusti, men i övrigt får du ha hunden lös om man har pli på den och dn kommer när man ropar direkt. Tyvärr är de inte många som har de. Jag har bara mina hundar lös i skogen och så fort vi hör el ser någon kallar vi in dom och kopplar. Man vet aldirg vem man kan möta.

Så man kan inte veta hur hundar reagera i alla lägen och är de någon som säger til att man har hundrädda barn osv då ska ägaren koppla hunden direkt utan att ifråga sätta.

De är trist när de blir så där som du berättar. Mina hundar är glada och älskar allt och alla, men de betyder inte att barns reaktioner inte kan göra att hunden gör något annat än man räknat med. Så jag tycker alltid att på ställen där risken är att man träffar på andra och barn ska man ha sin hundkopplad, hur snäll hunden än må vara. Blir en vuxen el ett barn rädd så kan ävn dom göra saker utan att tänka, tyvärr och då är de bättre att ha kopplad hund än att orsaka något (tänkt från bådas sits).

9 Camilla:

Jättesnygga bilder!

Tråkigt med hundägarna som är så nonchalanta, verkligen konstig inställning. Skulle aldrig ha Ebbot lös eftersom jag vet att han skulle springa fram till människor.



Jag lånade bilden från inlägget där jag vann, hoppas det är okej? Kram! :)

10 Proforma:

Oj, vilka istappar och på berget... häftigt!

Konstig kommentar, typiskt hundägare... han är så snäll". Visst... men är man rädd så är man! Spelar ju liksom ingen roll om hunden är snäll då!



Nu vet vi... EMD

Kram

11 fru Sätterlund:

Ja andra chansen blir nog bra :) Dekorplasten köpte jag på Panduro men tror det finns hos Colorama också. Sen finns det ju en del på nätet också :)



Tråkigt att ni blev skrämda av hundarna - man vet ju aldrig med hundar som man inte känner... Otäckt!

Kram Therese

12 Angelica:

Långt ifrån alla hundägare är så nonchalanta (som tur är), men jag vet precis vad du menar. Det är inte ovanligt att lösa hundar springer fram till oss, även om vi har hundarna med och i koppel. Jag kan ju inte förutspå hur mina reagerar om de ser hunden som kommer som ett hot! Om våra hundar är lösa där vi kan möta på folk, har vi järnkoll på dem och sätter eller lägger dem bredvid oss tills folket passerat. Har man en hund lös ska den vara så väluppfostrad att det är som att den har ett "osynligt koppel". För hundrädda spelar det ingen roll hur snäll hunden är, eller om den är pytteliten!



Fina bilder! Is är så tacksamt att fota, det är så naturligt vackert!



Kram

13 J o h a n n a - Inredning & pyssel:

Underbart vackra bilder!! Så duktig du är!

Jag förstår din frustration vad gäller lösa hundar! Sånt ska man slippa, alla som har hundar bör hålla koll på dem! Och har man inte helt koll på dem, så ska man inte ha dem lösa! Jag har själv hund och skulle aldrig ha honom lös på ställen där han kan springa fram till folk. Har jag honom lös så är vi på ställen där jag ser på långt håll om det kommer någon och kan kalla in och koppla honom.

Jag har själv många gånger blivit irriterad på hundägare. För det verkar som att de tror att bara för att jag har hund så vill min hund hälsa på deras hund. Min hund är rätt försiktig av sig, speciellt när det gäller hundar han inte har träffat tidigare. Om den andra hunden är för framåt, så vill han inte hälsa på dem. Och det beror på att han som valp blev påhoppad av andra större hundar vid flera tillfällen, när ägarna hade hundarna lösa och inte kunde ha koll på dem.

Hoppas du får en riktigt mysig kväll! Kramar

14 Ninni:

Vilka vackra bilder!Tänk vad fint naturen skapar.

Synd att er mysiga fikastund blev förstörd. Många människor tänker inte på andra tyvärr. Jag är själv varken hundrädd eller hundägare men jag tycker att man bör ha sina hundar kopplade om man riskerar att möta andra människor eller djur.

Må så gott!

15 Änglahår:

Kan bara inte låta bli och göra ett inlägg om detta ämnet för det gör mig så uppriktigt förbannad!!



I stort sett i hela mitt liv har jag varit hundrädd. Detta tack vare en totalt nonchalerande granne som vi bodde brevid när jag var liten. Grannen var ägaren till en schäfer. En stor hund för mig som var runt 3-års åldern. När jag var ute på gården och lekte med tex en boll kommer hunden rusande emot mig (förstår att hunden vill leka men det gör inte en 3 åring) och hoppar upp och välter omkull mig.



Mina föräldrar säger vid ett flertalet tillfällen till ägaren men får svaret "Att hunden är så snäll och vill bara leka dessutom inget och vara rätt för"



Som ni säkert förstår har detta satt sina spår hos mig och jag instämmer med dig Dahlarna jag kräver inte att alla ska uppskatta min barn.



Jag kräver att alla hundägare ska koppla sin hundar när ni är ute och rastar. Spelar ingen roll hur mycket diciplin ni har på er kära hund men jag är inte ett dugg intresserad av att varken hälsa eller komma nära er bäste vän!



Det gör mig alldeles vansinnig när jag läser ditt inlägg särskilt om din dotter som är så rädd. Jag känner så igen mig i henne och vet verkligen hur det känns!



Detta blev ett långt inlägg men kan inte låta bli och poängtera detta nog hur viktigt detta är!

16 Johannadesign:

Vilka häftiga bilder du har tagit :)Vänligen Johanna

Kommentera här: