Pepparkaks-änglaspel!

Jag har alltid gillat änglaspel! Vilket övriga i familjen i min barndom inte gjorde... Sedan jag flyttade hemifrån har jag kunnat ha det på hur mycket jag vill... Dock har det blivit lite fult & slitet med åren - jag fick ta med mig änglaspelet när jag flyttade hemifrån (av någon konstig anledning... ) Köpte ett nytt på Mique igår - denna gång en minivariant från Pluto Produkter med papparkaksfigurer! Detta låter inte & är riktigt gulligt! Dock önskar jag mig ett riktigt nytt änglaspel!




Wikipedia hittade jag nedstående text om Änglaspel. Att det kom från Gävle visste jag dock, eftersom mannen kommer därifrån & vi har sett Världens största Änglaspel där! Gävle har både Änglaspel & den stora "brinnande" julbocken!

Änglaspel är en slags spelande mässingsljusstake. Den stigande luften från de fyra levande ljusen driver runt det lilla veckade taket där hängen som plingar till klockor är fästa. Taket brukar även vara prytt av änglar.


Änglaspelet har tillverkats i Sverige sedan 1948 då hantverkaren Erik Boberg i Gävle, som tillverkade adventsljusstakar, kom på idén att tillverka roterande änglaspel drivna av den stigande varmluften från brinnande ljus. Tillverkningen sker sedan 1997 i Valbo.


Världens största änglaspel

Julen 1995 ställdes ett över åtta meter högt änglaspel upp på Stortorget i Gävle, vilket kom med i Guinness Rekordbok. Efter kritik mot färgen och klangen magasinerades änglaspelet och 1997 flyttades det till taket på en byggnad ("Änglahöjden") i Valbo där de små änglaspelen tillverkas. Som svar på Gävles änglaspel lät grannkommunen Älvkarleby till julen 1996 förfärdiga världens största luciakrona vilken ställdes upp utanför brandstationen i Skutskär.


Hoppas att ni har sett tävlingen som pågår på min blogg nu - där ni kan vinna superfina Almedahls-produkter från webshoppen Swedish Details. Perfekta julklappar till nära & kära eller en extra lyx till sig själv! Hela tre priser delas ut! Klicka här så kommer du direkt till tävlingen.



Kommentarer:

1 Kikan:

Åh jag gillar oxå änglaspel! Hade ett som gick varmt när jag var liten. Tyvärr gick det sönder tillslut. Värmeljusänglaspelen är allt rätt söta de med :) Kram kikan

2 Proforma:

Pepparkaks-änglaspelet var sött men att det inte spelar är synd, det är väl det som är grejen!? Kan väl i och för sig förstå att en del tycker det är jobbigt när det låter.

Det STORA spelet i Gävle hade jag velat se... och höra! Det måste ha låtit rejält?

Trevlig helg!

3 Jenny:

Fint pepparkaks-spel :)

4 Anna:

Vilket supergulligt änglaspel!



Just nu håller jag på och laddar för kvällens julfest. Det känns jättekul att jag och M kan gå ut tillsammans för första gången på länge :-) Jag hoppas att ni har en jättebra helg! KRAMISAR

5 Helen:

Vilket gullig spel, tråkigt att det inte låter!

6 Lena:

vad fräsigt ängla spel! :)

7 Mallaco:

Vilken riktig sötnos till änglaspel. Pepparkakor är söta och goooda!!!

Ha en fin kväll!!!

8 Livet i byn:

Vilket gulligt litet änglaspel. Min bästa kompis hade ett sådant då jag var liten och jag önskade mig alltid ett men det fick jag inte.



~Livet i byn

9 Bettan:

Åh, det är så fint, har kollat på det flera gånger men till slut kom jag fram till att jag önskar mig ett vanligt änglaspel. Får se om det finns i nån av julklapparna:) Kram på dig!

10 Mari:

Finns det änglaspel än att köpa? Kommer oxå ihåg det från det jag bodde hemma och jag gillade det skarpt. Va mysigt och annorlunda ditt är.



Kram och ha en mysig första advent!!

Kommentera här: