Semester i norr!

Nu är vi hemma igen efter vår Sverige-långa semestertripp. Vi har åkt genom 10 landskap & bilat 250 mil! Allt har gått förvånandsvärt smidigt & bra! Är evigt tacksam för att det finns DVD till bilen! Barnen fick varsin i julklapp av oss - de är värda vartenda öre!!!

Östergötland - Södermanland - Uppland - Gästrikland - Hälsningland - Medelpad - Ångermanland - Västerbotten - Norrbotten & Lappland fick besök av oss! Vi tillbringade en vecka i Piteå - där svärföräldrarna kommer ifrån (svärmor kommer från Ljusträsk - så det besökte vi en dag). Det var en händelserik vecka på många sätt. Det var otroligt häftigt att få komma så långt upp i Sverige & se så många fina städer på vägen upp, att få se svärföräldrarnas & därmed min mans "rötter", att få sola på Pite Havsbad (det var för kallt för mig, badkrukan, att bada - men övriga familjen badade såklart i det otroligt långgrunda vattnet!), att få träffa släkt som vi ej träffat innan, att se den mäktiga Storforsen, att se renar gå framför bilen & att vandra runt i Öjebyns gamla del. Mycket foton har det blivit! Får dela upp det i olika delar...

Tyvärr fick vi se lite "baksida" också. Lördagen då vi kom upp till Piteå var det "Piteå dansar & ler". Det i sig är väl ingen baksida (vi hann tyvärr inte se något av det inne i stan). Dock så bodde vi i Fåröns Stugby & där bodde nog ALLA festande ungdomar också. Pite havsbad hade sagt nej till alla under 30 år att campa där denna helg! Detta resulterade i att i stort sett alla under 30 år bodde just där vi bodde. Polisen var där pga av en rejäl fyllekörning när vi kom vid 17.30. Redan då var det mycket fylla. Vid 20-tiden var det två misshandlar som vi tyvärr fick bli vittnen till. Vi försökte skrika & gå emellan - men det hjälpte inte. Så himla otäckt att se. Polisen kom dock snabbt på plats med sirenerna på för fullt. Fyra polisbilar, en piketbuss med hund, en polishelikopter & en ambulans. Fullt pådrag med andra ord. Vi blev hörda av polisen & ambulansen åkte iväg med en kille. Polisen plockade med sig en kille som med ett stort flin & coola rörelser sattes i en polisbil! Hoppas hoppas hoppas att han får hjälp - vad blir det annars av honom i framtiden??!! En kille försvann i skogen. Hunden & två hundförare + helikoptern letade länge, men fick tyvärr inget napp. Dock fick polisen namnet på honom av hans kompisar. Detta är ingen upplevelse jag vill komma ihåg från denna sommar! Resten av veckan blev superbra, så förhoppningsvis är det det jag kommer att minnas framöver. 

   

Kommentarer:

1 K:

Ojojoj!

Vad ska du din stackare tänka om oss"vilda" norrläningar ???

Otäckt det där .( Vi har ett annat namn på PDOL, som vi inte tar här)Det är rätt känt för att gå hårt till där ibland tyvärr, men nog om detta.

Hoppas att allt det andra var en angenäm upplevelse. Storforsen är ju mäktig och Piteå är en mysig liten shoppingstad.

Ha de gott!

Kram!

2 Karin/Theas rum:

När jag dricker te - då dricker jag te.

Det är ju helt underbart uttryck/motto! Ska jag ta med mig. Jag försöker (och har blivit rätt bra på det) att leva i nuet och vardagen mkt mer än jag gjorde förrut. Kan ha att göra med att vännernas pojk fick cancer 4 år gammal. Livet måste levas NU! Att ta vara på vardagen är otroligt viktigt.



Kram från mig

3 Rebecka:

Vad kul att ni hade en bra semester uppe i Norrland, förutom den incidenten, det är otäckt!

Vid storforsen är det ju jätte fint!

Kram Rebecka

4 Linda P:

Oj oj oj, vad läskigt. Inte som våra lugna campingställen i Söder då... (alltså jag menar de vi lyckades pricka in i veckan)... Stackars er!

5 Martina:

Vad trist att det ska sluta så, jag har också sett en misshandel en gång, väldigt otäckt!

Kommentera här: