Matbord & stolar

Jag suktar verkligen efter nytt matbord & nya stolar i köket. Det vi har nu är från IKEA köpt 1997, då vi flyttade från studentlägenheten till en "riktig" lägenhet. Det är ett ovalt pelarbord i lutad furu. Får nästan gåshud när jag skriver om det... ;-(. Det har varit suveränt i alla år & verkligen tålt mycket. Men nu är de värsta småbarnsåren (med värsta menar jag hack i bordet etc...) & det känns som att det borde gå att ha ett nyare & fräschare bord. Det som jag har så svårt att bestämma för, är om jag (vi!!) ska ha allt i vitt, ett vitt bord med svarta stolar eller ett svart bord med vita stolar! Någon som har erfarenhet av de olika varianterna & kan ge mig ett gott råd?

Denna matgrupp kommer från EM. Matbordet heter Soho & stolarna heter Max. Gillar nog detta bord & stolar bäst tror jag... - men vilken färg???

Denna matgrupp kommer också från EM. Bordet är även detta Soho & de svarta läderstolarna heter Pernilla.


Matbord Dakota från Ilva. Stolarna heter Krono & kommer från samma ställe.


Matgrupp Molly från Svenska Hem.



Matbord Scala & stolar Cactus från Svenska Hem.



Jag gillar verkligen bordet som Simon & Thomas valde att ha i köket de gjorde om i måndags. Det bordet kommer från Folkhemmet & heter Kim.




Jag har även kollat in IKEA:s aktuella vita bord & svarta/vita stolar. Bordet heter Norden & stolen heter Gilbert.



Kommentarer:

1 Angelica:

Fina alternativ allihop...Jag gillar själv kombon svar bord/vita stolar, så alternativ ett är min favvo. Skulle själv kunna tänka mig det översta bordet, men med stolen Gilbert till i vitt (visst finns den i vitt med, eller är jag ute och cyklar?). Fast drömmen är att ha sjuanstolar, men de är ju svindyra...om man inte skulle ha lyckan att fynda några på loppis då. kram

2 Mirre & Bellman:

Hej ojdå vilken inspirerande blogg. Ojjj vad mykt fint jag ser här, vilket underbart hem ni har. Hit kommer vi jättegärna igen och låta oss inspireras Mvh Mirre

3 Proforma:

Inte lätt att råda...

Jag själv har vitt bord med svarta stolar och är väldigt nöjd med den kombinationen. Är själv ute efter nytt vitt bord då det vi har nu är slitet samt att vi vill ha möjlighet att förlänga när man är flera. Jag har tänkt mig laminerat just för tåligheten så vi har tänkt att själva rita upp och beställa på snickeri. Ofta tycker jag de färdiga borden är för smala.

4 Malin:

Vi har ju vita stolar och de är ganska ömtåliga. Svarta håller ju bättre. Kram

5 Mari:

Dottern har vitt bord och svarta stolar och det är jättesnyggt när det bryter av lite. Så jag hade nog satsat på det.



Gillar stolarna Zeb från Mio i svart, bra pris oxå samt att de är supersköna, vill ha såna men de "nya" får duga ett tag.



Satsa på svarta stolar för de blir inte så fula fort som vita blir.



Bild två är min favorit, ursnyggt.



Jag gillade oxå bordet som Simon och Thomas valde, hade ett sånt fast i ek innan men det fick inte plats i denna lägenheten, snyft!



Kram och ha en bra dag!!

6 Ellas Inspiration:

Våra kompisar har Molly och den är verkligen supersnygg!!



Ha en riktigt bra dag!



Kram Karin

7 paula:

Gillar det vita bordet med dom svarta höga läder stolarna.

8 Anna:

Jag är också så sugen på ett nytt köksbord, men sambon tycker tyvärr annorlunda... Han tycker att vi ska vänta tills busiga Ebba blivit lite större och slutat banka så i bordet och det kan han i och för sig ha rätt i. Jag skulle gladeligen kunna välja något av alla snygga alternativ du visar! Är ni alltså på g att köpa nytt snart?



Nu hör jag en liten ettåring som sovit en kort stund, så nu är surfturen slut för denna gång ;-)

Ha en bra torsdag! STORA KRAMEN

9 Anna:

Åh vad roligt! Nu kom precis min superhärliga vinst från HoL :-) Tunikan är så skön och snygg! Tack än en gång för din fina tävling som jag hade turen att vinna i!

KRAM IGEN

10 Härligheter enligt Erika:

Hej!!!

Vad roligt att köpa nya köksmöbler!!! Det förta är jättesnyggt men kolla så bordet tål väta osv... lite konstiga material emellanåt!

Ha det gott!

Erika

PS Du är novemberutmanad!!! ;)

11 Malin Inspiration & design:

Hejsan! Det där var sannerligen inte lätt. :S Jag gillar översta matgruppen, Sohobordet på bild 2, det var vi själva inne på. Matgruppen Molly är jättefin. Även dom stolarna funderade vi på. ILVA gruppen var jättesnygg!Kim bordet är skitsnyggt, även det har vi kikat på. :) Och det sista alternativet var också fint! Jag var inte till mycket hjälp hehe. Inte lätt att välja om man ska ha helvitt, eller svart bord med vita stolar eelr tvärtom heller. :S







Stort lycka till med ert beslut!



Ha det bäst! K R A M!

12 fru Sätterlund:

Jag skulle ha tagit vitt bord. På svart syns dammet jättebra - även på ett köksbord som man torkar ofta. Soho-bordet eller det längst ner var snyggast tycker jag. Jag tror att de borden står sig bäst i längden.



Ang. stolar så har jag lika som de på översta bilden och de funkar helt ok. Jag har både 4 svarta och 4 vita men har börjat tröttna... Har 4 leksandsstolar i garaget som ska lackas vita - ska ha dem istället, så fort de blir klara :)



Lycka till i erat val - känn bara efter ordentligt så du vet vad DU vill ha och inte tar vad andra tycker är snyggt och vad som är modernt just nu, i bara farten. För det kanske inte ens är "inne" om ett år :)



Kramar Therese

13 Mrs. b:

Här ligger också ett matbord på önskelistan. Fast jag har inte kommit så långt som att fundera på färg och form ännu.

Hoppas ni hittar ett bra matbord!

14 Mirre & Bellman:

hej ohh tack för kommentaren hos mig. Superglad blev jag, Vi kikar gärna in till er igen kram Mirre Supercoola lampor förresten

15 Linda Ericsson:

Hejsan Hejsan!

Vi har svarta skinnstolar i köket vilket vi är mycket nöjda med. Man torkar bara av och mellan varven så behandlar vi dom med någon "olja".

Vi har fått många positiva kommentarer.

Kramis från Linda

16 Peter:

Nyss hemkommen från möbelmässan i Stockholm kan jag berätta att det troligtvis kommer att finnas än mer att välja på bland vita möbler framöver. Både vita och svarta möbler är rätt känsliga men det finns några saker att tänka på som kan få dem att hålla stilen lite längre. Välj hellre betsade än lackade möbler. Betsen tränger in i träet istället för, att som lackfärgen, lägga sig som en hinna utanpå. På betsade (och därefter klarlackade) kommer inte smårepor, tryckskador och liknande nödvändigtvis medföra att träet lyser igenom. Om man dessutom behandlar ytan med en möbelpolish får man en yta som står pall lite bättre och är enklare att underhålla.



Lycka till med möbelinköpet!

/Peter

Kommentera här: