Minitripp till Gdansk

Nu är jag hemma igen efter en minitripp till Polen med mina två systrar & min mamma. Gdansk överraskade mig ordentligt & trots att jag sett så fina bilder på staden, kändes det ännu vackrare i verkligheten. Fantastiska hus, mycket god mat & jättetrevliga människor. Vi hade vädret med oss, vilket innebar sol & blå himmel hela tiden. Den mesta av tiden hade vi endast kortärmat på oss. Flygresan till Gdansk tog bara 55 min från Stockholm Skavsta. Vi kom fram vid 19.00 på fredagen & hade därmed hela kvällen i den polska staden vid vattnet. Vi strosade runt i staden & åt en fantastiskt god middag på restaurang Fellini.

Dlugi Targ. Så vackra hus i långa rader...

Rådhuset & Neptunusfontänen.

Lördagen startade på restaurang Goldwasser vid kanalen. Solen gassade på riktigt härligt & vi åt en lång & god frukost på uteserveringen. Vi hade inga tider att passa på hela helgen, så vi tog det som det kom. Efter frukost gick vi utmed kanalen, åkte Amber Sky (Pariserhjulet) där det var läcker utsikt över Gdansk, fortsatte att gå genom Brama Zielona (Gröna porten) & på Dlugi Targ (Långa Torget). Husen är så galet vackra! Smala, höga, olika färger & mönster samt alla har olika former & design på taknocken. Det ser ut som att man är i en saga. På Dlugi Targ finns även den kända Neptunusfontänen & Rådhuset. Kl. 13.00 tittade vi upp mot det ovala guldfönstret (Lawas Nya Hus), där Fröken Hedvig skulle titta ut. Sedan gick vi till lilla torget bakom Mariakyrkan & åt en gudomligt god lunch på Piwna 47. En sallad med anka, blåbär, kaneldoppade äpplen, granatäpple & en massa annat gott. En blandning som i alla fall jag inte skulle ha tänkt på att kombinera, men som blev sååå gott! Vi gick Mariacka (Mariagatan) ner & kom ut vid kanalen igen.

Pariserhjulet Amber Sky. Fotot nedan är utsikt från toppen av hjulet, med Mariakyrkan i mitten.

Frukost på Goldwasser, färsk sparris rullad i kycklingfilé med polenta på Fellini, Prosecco & varm äpplepaj på Molo pir i Sopot, fräsch sallad med anka, grönsaker, bär & frukt på Piwna 47. Så god mat i Gdansk!

Vädret var så fint så vi bestämde oss lite spontant för att ta en båttur ut till Westerplatte, där andra världskriget startade. Vi hoppade över den platta turistbåten & tog istället piratbåten dit & hem. Vi åkte genom hela kanalen enda ut till monumentet som uppfördes till minne av soldaterna som stridit här ute. När vi kom tillbaka till Gdansk Old Town kände vi oss fortfarande pigga & förväntansfulla på staden, så vi gick till Bazylika Mariacka (Mariakyrkan) som är världens största tegelstenskyrka. Vi traskade alla 400 steg upp i tornet. Här var det en magnifik utsikt över hela Gdansk i 360 grader. De vackra husen såg ut som husen på Legoland. Vi hann med så otroligt mycket denna dag & ändå stressade vi inte det minsta. Vi satt länge & åt alla måltider, tog oss ett glas bubbel & bara njöt av solsken & vackra omgivningar. Gdansk Old Town är inte så stor, så man hinner med mycket, då avstånden är små. Middagen intogs på Dlugi Targ & restaurangen Elephant. Det var ett otroligt folkliv på hela torget under kvällen.

Fotona nedan är tagna på toppen av Mariakyrkan när solen hade börjat gå ner.

Söndagen startade för min del med en liten löprunda i Gdansk Old Town. Jag älskar ju att springa & det är kul att få upptäcka en uppvaknande stad. De enda jag mötte var andra löpare & alla vinkade glatt till mig. För att göra en favorit i repris, åt vi frukost i solen på uteserveringen Goldwasser. Där bestämde vi oss för att åka till grannstaden Sopot. Vi tog en taxi till centrala Sopot. Vi började med att gå ut på Molo - Europas längsta träpir (512 meter lång). Vackert, som i en film. Långa breda fina sandstränder bredde ut sig på båda sidorna av piren. Ett litet glädjehopp längst ut var på sin plats :-)!

Vi drack bubbel & åt en magiskt god äpplepaj längst ut på piren. Kanske en konstig kombo, men den kan rekommenderas. Jättegott faktiskt! Här satt vi länge & bara njöt av sol & samtal. Vi gick huvudgatan upp & ner & kände sedan att vi var nöjda med Sopot - för den här gången... Vi tog tåget hem & det kostade bara 4 plz/person. Typ gratis alltså. Väl hemma i Gdansk igen, gick vi från tågstationen hela vägen ner till kanalen & satte oss där för en sen lunch/tidig middag. Vi gick tillbaka till det fina lägenhetshotellet & packade ihop det sista, innan en taxi kom & hämtade oss för att köra oss till flygplatsen. Två dygn med massor av fina minnen & jag kommer definitivt åka tillbaka hit någon mer gång!

Dlugi Targ. Ett favoritställe i Gdansk.