Chokladkaka utan socker

Sedan nästan tre veckor tillbaka äter jag inget vitt socker & snacks. Det går över förväntan & det finns så mycket annat gott att äta. Min kropp mår så mycket bättre när jag avstår från detta. Målet är att helt vara utan detta till min födelsedag den 12 november. Fortsättningsvis efter det tänker jag äta när jag har lust, men avstå så mycket som möjligt. Jag hade 90 dagar i sträck i början av året som jag avstod från detta & jag har nog aldrig mått bättre & känt mig friskare. Den känslan vill jag ha tillbaka igen. 
 
Idag var äntligen familjen samlad igen efter att det har varit fotbollsläger på olika håll. Vi hade en mysig fika tillsammans & det var kul att höra om alla nya upplevelser barnen varit med om. Till fikat idag bakade jag en sockerfri chokladkaka till mig. Barnen dissade den, men jag tyckte att det var kanongod! 
 
 
 
Chokladkaka (för 2 personer)
1 banan (ca 80 gram när den är skalad)
0,75 dl mandelmjöl
2 msk hasselnötsmjöl
1 msk kokosmjöl
1,5 msk kakao
1 msk riven kokos
0,5 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
1 ägg
 
Smörj en liten springform (diameter 12 cm) med kokosolja & täck med riven kokos. Blanda ihop alla torra ingredienser. Mosa sedan banan & tillsätt den i blandningen. Rör till sist ner ägget. Grädda i mitten av ugnen ca 12 minuter på 175 grader. Den ska vara lite kladdig när du tar ut den. Låt den svalna lite & servera som den är eller med något tillbehör. Jag smälte sockerfri Nellie Dellies mörk choklad & ringlade över kakan tillsammans med några skivor banan. Mumsigt gott!! Kakan är både glutenfri & sockerfri. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: