Nyttig kladdpepparkaka!

Nu har jag klarat mig tio dagar i följd utan socker, helt enligt min plan. Det känns fantastiskt skönt & jag har faktiskt redan tappat sötsuget. När man bor med en familj som älskar fika, är det lite svårt att inte äta onyttigt på helgerna. Men tack vare min bloggkollega Lina, så har jag fått många nya bra recept på mat & bakning utan socker & vitt mjöl. Jag har tidigare skrivit om nyttiga chokladbollar & raw yoghurt här på bloggen. Nu kommer ytterligare en godsak - kladdpepparkaka. Enkel att göra, riktigt god att äta & luktar härligt gott! I helgen svullade övriga familjen på semlor & stora vanliga chokladbollar. Jag åt istället mina nyttiga chokladbollar & kladdpepparkaka & det kändes helt rätt. Det känns verkligen mycket fräschare att äta utan vitt socker & glutenfritt. Och det är minsann lika gott också!
 
 
 
Kladdpepparkaka
 
4 dl cashewnötter
12 urkärnade färska dadlar
3-4 tsk pepparkakskrydda
3 ägg
2 tsk bakpulver
1 dl mandelmjölk
 
Hacka först cashewnötterna & skär dadlarna i mindre bitar. Mixa sedan detta ihop med pepparkakskryddor i matberedare. Blanda sedan ner övriga ingredienser & mixa ordentligt tills det blir en relativt slät smet. Häll smeten i en springform, som du smort med kokosolja. In i ugnen på 175 grader i 20-30 minuter. Min kaka stod inne 20 minuter & blev inte kladdig i mitten. Ställ in kakan direkt i kylen när den kommer ut ur ugnen. Den är väldigt god & saftig att äta bara som den är. Annars kan det vara gott att servera med frukt eller bär samt lite uppvispad vaniljkesella. Det går bra att frysa kakan. Eftersom den är så nyttig funkar den perfekt både som fikabröd & vanligt mellanmål. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

Kommentera här: