Som utomlands, fast på hemmaplan.

Äntligen, efter ca 25 år (!!) är jag tillbaka på min barndomsstrand igen. Jag är född & uppvuxen mina första 10 år i Motala. Vi bodde bara ca 200 meter från Vättern & jag inser idag hur enormt häftigt & vackert läge vi hade. Familjen har nu varit vid Varamobadet vid två tillfällen senaste veckan. We love it!! Det känns som att man är utomlands, med lång fin sandstrand, varmt & långgrunt vatten, sandbotten, strandpromenad, segelbåtar som kastar ankare bara en bit ut & glittrande horisont. Eftersom det har varit otroligt hett & skönt ute, så har det varit otroligt mycket folk. Ena sonen tyckte det såg ut som Copacabana... Men det har verkligen inte gjort någonting, stranden & vattnet har räckt till alla & det har aldrig känts för trångt. Så bara en timmes bilfärd från vårt hem, känns det som att vi är på utlandssemester. Tänk att det skulle ta nästan 25 år att upptäcka detta... ;-)
 
 
 
 
 
Andra dagen vi var där hade det varit regnoväder på natten & vattnet var lite grumligare, men ändå fantastiskt klart.
 
 
 
 

Det finns det mesta vid denna strand. Glasskiosker, toaletter, vandrarhem, beachvolleyplan, beachfotbollsplan, restauranger, campingplats, uthyrning av "vattenfordon", tennisplaner...
 
 
 
 

Det är fantastiskt vackert när solen har vridit sig så pass mycket att solnedgången är nära & den glittrar vackert i Vättern.
 
En dag åkte vi till stranden som jag bodde precis vid som barn - Pariserviken. Den ligger bara bakom en udde från Varamon. Jag kommer ihåg att det var en stor strand med något stort träd som fallit ner i vattnet. Ett stort gammalt träd.
 
 
 
Stranden är betydligt mindre här & det är stenbotten istället för sand. Det stora gamla trädet är borttaget & stranden känns lite mindre än vad jag kom ihåg, men annars är det sig likt!
 
 
 
Här har jag både badat & åkt skridskor som barn. Många tankar dök upp & nostalgikänslan upprymde hela mig.
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anna:

Underbara vackra Sverige, denna sommar har verkligen levererat kanonväder.

2 .onica:

Härliga och fina bilder!

Kommentera här: