Chokladminimuffins

Mulen dag & regnet hänger i luften. Kanske tycker kroppen att det är skönt att vila från solstrålarna, men jag saknar redan solen. Idag har jag passat på att baka lite. Det blev en favorit i repris - minimuffins. Chokladsmak med nutella & minimarshmallowsfyllning. Jag gjorde dubbel sats, vilket enligt receptet ska räcka till 60 minimuffins. Jag fick ut 46.
 
 
 
Chokladminimuffins (30 st enligt receptet, men jag får ut 23 st)
 
150 gr smör eller margarin
2 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
2 ägg
 
Så här gör du:
1. Sätt ugnen på 200 grader & placera minimuffinsformar i en minimuffinsplåt.
2. Smält fettet & låt det svalna lite.
3. Häll i strösocker, vetemjöl, bakpulver & vaniljsocker i en skål. Sikta ner kakaon. Rör om.
4. Tillsättet fettet & äggen & rör ihop till en smet.
5. Fördela smeten i formarna & fyll formarna till ca 3/4.
6. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter.
 
 
 
 

Vill ni ha fyllning i minimuffisen så höll först i en liten klick smet i botten på minimuffinsformen. Lägg i önskad fyllning. Häll sedan på resten av smeten upp till 3/4 av minimuffinsformen. Förslag på goda fyllningar till chokladmuffins är: Nutella, minimarshmallows, smält choklad, Nonstops, chokladsås, Polly, hallon & smultron.
 
 

En liten klick på botten av minimuffinsformen.
 
 
 
Jag använde fyllning med Nutella eller Minimarshmallows.
 
 
 
 

Jag brukar fylla formarna till ca tre fjärdedelar.
 
 

Nutellaminimuffinsen är färdiga! Galet goda!
 
 

Marshmallowsminimuffinsen är klara! De skiftar lite i olika färger ovanpå.
 
 
 
Nutellaminimuffins till vänster & marshmallowsminimuffins till höger.
 
Ursprungsreceptet kommer från Gefle Dagblad.
  

Kommentarer:

1 Fredrik:

Fantastiska bilder till receptet! Tänk om alla recept var så här tydliga både i bild & text. Enormt läskande dessutom. Till & med jag ska ge mig på detta recept! Tack för inspirationen!

Svar: TACK Fredrik! Vad glad jag blir :-)! Lycka till med bakandet!
Dahlarna

2 Linda Olavsson:

Wow vad inspirerande bilder! Imorrn ska bakas!! Tack för recepttips.

Kommentera här: