Egen müsli

Idag har jag gjort egen müsli för första gången. Jag har tänkt att göra det länge, men trodde att det var meckigt & har därför låtit bli. Dumt tänkt! Inte svårt det minsta & dessutom riktigt nyttigt! Jag blandade en massa olika recept & tog det jag kände skulle smaka gott ihop. Det blev alltså en alldeles egen müsli. Var naturligtvis tvungen att provsmaka redan ikväll ihop med citronyoghurt & det blev fantastiskt gott!!
 
 
 
Dahlarnas rostade müsli:
1 dl hackade hasselnötter & mandel
1 dl pumpakärnor
1 dl solrosfrön
1 dl krossade linfrön
1 dl kokosflingor
1 dl havregryn
1 dl rågflingor
1 1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1 dl vatten
1/2 dl rapsolja
1 dl russin (gärna blandat med gula & mörka)
 
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop alla ingredienser (utom russinen) i en bunke & sprid sedan ut det i en långpanna. Sätt långpannan mitt i ugnen & rosta i ca 12-15 minuter. Rör om några gånger under tiden. Ta ut plåten & blanda ner russinen i müslin. Låt svalna & förvara den sedan i en burk med lock.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bilderna är tagna med iPhone 5s.
 

Kommentarer:

1 Angelica:

Det både ser gott ut & låter gott!! Måste jag testa! Tack för tips & recept!!

2 Stefan Andreasson:

Fina bilder du får till med iPhone!
Det ser riktigt gott ut. Passar perfekt till ett nyttiager liv nu efter nyår. Ska testa detta recept.

3 SILVERPIL:

Jag brukar också göra egen, är ju lite vardagslyx. KRAM

4 Fredrik Larsson:

Jag testade! Det blev kanongott! Tack för receptet!

5 Emilie:

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Svar: Nu är det fixat :-)!
Dahlarna

6 Östen:

Någon koll på hur många portioner det blir? Näringsvärde/portion eller så?

Tack!

Svar: Nej, tyvärr inte. Jag har inte räknat på det. Mvh Viktoria
Dahlarna

Kommentera här: