Barca-tårtan

Igår hade vi 10-årskalas. Sonen hade själv ritat hur han ville ha tårtan på ett papper. Jag hade tänkt mig en tårta i form av en fotbollströja, men Eric själv ville ha en rund tårta som var randig i FC Barcelonas färger. Kul att han hade egna åsikter om tårtan, så naturligtvis fick det bli enligt hans önskan. Av en slump faktiskt, gick jag in i en mataffär på väg hem från jobbet häromdagen & då låg de bara där - marsipan i en mängd olika färger. Stor lycka när det fanns både vinrött & marinblått som är Barcas färger. Jag kavlade ut marsipanen & skar långa remsor som jag sedan lade över tårtan, som var täckt med grädde. När ränderna låg på plats spritsade jag ERIC med gul (precis som på Barcas tröjor) smörkräm. Nöjd son = glad mamma!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fyllningen bestod av vaniljkräm på nedersta lagret samt hallon & blåbär (naturligtvis kokade efter larm om frusna bär!) blandat med grädde på lager två. Sedan täcktes hela tårtan med grädde för att enkelt kunna lägga på marsipanen. Riktigt gott & jag kommer definitivt att göra fler tårtor med marsipan på.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Proforma - Irene:

Säkert lika god som den är fin! Jag älskar marsipantårtor så den skulle passa mig!
Kram

Svar: Ja, denna marsipan var faktiskt fantastiskt god! Kram tillbaka.
Dahlarna

2 Elin:

Åh så gott det vore med tårta..

3 felicia:

Ser jättegod ut! :)

4 maria:

Ur ball tårta
Kram Maria

Kommentera här: