Stolar - Lyx eller budget

Har hittat liknande stolar i flera olika prisklasser. Vad är det egentligen för skillnad på dem??? Bara genom att titta på bilderna här på webben, så ser jag ingen skillnad alls... Visar här tre olika varianter av stolar. Ser ni någon skillnad på den billigaste & den dyraste?

Bild 1: Stol Paris, 695 kr - 24sevenliving.se
Bild 2: Stol Shell, 750 kr - furniturebox.se
Bild 3: Stol Vitra-DSR-Sidechair, 2700 kr - designbutiken.com

Bild 1: Stol Wire, 895 kr - furniturebox,se
Bild 2: Stol Wire, 995 kr - 24sevenliving,se
Bild 3: Stol Wire chair, 4900 kr - furnish,se

Alla dessa stolar ovan heter samma sak, trots att de finns på olika webshoppar & trots olika priser. Jag hoppas inte att det är samma stol....


Bild 1: Stol Uno, 895 kr - furniturebox,se
Bild 2: Stol PN-stol-vit, 1595 kr - 24sevenliving,se
Bild 3: Stol Vitra-Panton Chair, 2400 kr - designbutiken,com
Bild 4: Stol Vitra-Panton Classic Chair, 9750 kr - designbutiken,com

Är det någon som har erfarenhet av de billigaste kontra de dyraste av varje sort? Blir så nyfiken om komforten är densamma. För utseendet är ju i stort sett en exakt kopia!

Kommentarer:

1 Rebecka:

Oj oj man kan ju tycka det är konstigt, jag kan verkligen inte heller se någon skillnad mellan stolarna. Man skulle ju inte vilja gå och köpa den dyraste när det finns likadan men billigare...

Konstigt det där =)

Kram Rebecka

2 Proforma:

Det är jättesvårt att se skillnad, framför allt på bild men något måste det vara, kanske både komfort och konstruktion. Den billigare stolen kanske inte är lika stabil som den dyrare, plasten kanske skiljer sig. Kanske beror på vilken tillverkare, leverantör, mellanhänder... jag bara gissar. Gillar framför allt den översta stolen och tycker faktiskt den dyrare ser snyggast ut... på bild :)

Kram

3 Mari:

Mums!! Vilka läckerbitar, vare sej de är dyra eller inte....



Kram!!

4 fru Sätterlund:

Håller med - svårt att avgöra vilken som är dyrast/äkta. Snygga stolar i vilket fall som helst :) Gillar de två översta bilderna bäst!

Kram Therese

5 Kakan:

Hihihi. VAd lustigt att du kollar på dessa stolar på översta raden. Jag med! Jag är sugen på dom i svart i vårt matrum som nu ska pimpas.

Nya stolar, nytt vitrinskåp och ny matta är planen. Än så länge är jag på vitrinskåpet. Det är inhandlat och ska nu målas i en svartbrun kulör och sedan ska vi ha de översta stolarna. Bordet ska vara kvar. Eller ska vi ha ett svartbrunt bord och vita stolar? Det är mest praktiskt med svarta stolar dock....

6 Livet i byn:

Alla var vädligt fina, vi köpte IKEAs genomskinliga stolar till vårt kontor. De är både sköna och snygga att se på.



Det blir en del fina formationer runt Storforsen nu på vintern. Men ljuset är bedrövligt där uppe att fota i denna årstiden. Ligger dock bara 1 mil från där jag nu bor men det märks på ljuset...



~Livet i byn



~Livet i byn

7 Loof:

Som någon redan varit inne på, jag skulle gissa att det kan vara allt mellan material, konstruktion, antal mellandhänder, tillverkningsland... Fast om det inte finns någon utförlig beskrivning, som man gärna hoppas på när man handlar på nätet och inte riktigt kan se och känna, så är det ju svårt att veta. Jag har lite erfarenhet av efterapningar av danska designermöbler, och där kan man väl säga att det är bättre att lägga ett par extra kronor och köpa original än en kopia. Även om det svider i plånboken... Men hellre köpa något lite dyrare som håller och som man är nöjd med, än något billigt som aldrig blir riktigt bra. Fast det går ju att göra fynd också. Ha ha, jag är kluven...=)

8 Designtjejen:

Nej.. faktiskt inte med blotta ögat så här...

Hoppas att du har det bra!

Kramar

9 J o h a n n a - Inredning & pyssel:

Nej genom att bara titta på bilderna så ser de ju lika ut. Men undra hur de är i verkligheten. Hoppas det är bra med dig och att du får en bra dag! Kramar!

10 Proforma:

Jag har utmaningar till dig på min blogg, om du har lust att göra.

Ha en bra dag!

Kram

11 isabels värld:

Oj vilken prisskillnad!! De längst ner var väldigt läckra!! Kram Pernilla

12 Lena/Byracka Design:

Jag kan gott tänka mig budgetalternativen! De var ju minst lika fina! Jag har förresten utmanat dig på min blogg! ;o)

13 Malin:

Vilket roligt inlägg. De är ju nästan identiska:) Om de är skönare eller inte skiter jag i om det som i vissa fall skiljer flera tusen:) Hehe! Kram

14 Anna-Karin:

Bara med en bild är det ganska svårt att avgöra men om man kikar på Eameskopiorna (jag har jämnfört hos 24sevenliving, Decoscope och Grand living) så har dom olika mått allihop. Det är en helt annan finnish på plasten på 24sevenlivings stolar jämnfört med Vitras. Jag har själv Eameskopior från 24sevenliving hemma och är väl nöjd med dom men hade stolarna varit lite billigare hos Vitra så hade jag självklart valt dessa.

Kommentera här: